Päivänavaus 16.12.2013 (lehtori Harri Riikilä)
Ranskan suuren vallankumouksen
seurauksena 1700- ja 1800- lukujen vaihteessa syntyi nationalismi eli kansallisuusaate. Erityisen vahvan jalansijan se sai Saksan alueella, jota Napoleon
armeijoineen miehitti. Tämä nostatti vastarinnan, ja sai saksalaiset filosofit pohtimaan
kansallisen identiteetin merkitystä. 1800- luvun suuria saksalaisia nationalistifilosofeja olivat Johan Gottfried
Herder, Johan Gotlieb Fichte ja Friedrich Hegel.
Suomeen nationalismi rantautui jo
1800- luvun alussa, jolloin Turun yliopistossa vaikutti Adolf Ivar Arvidson.
Perustamassaan Åbo Morgonblad -lehdessä hän vaati poliittisia vapauksia ja
suomenkielen aseman parantamista. Arvidson joutui venäläisten viranomaisten
hampaisiin, jolloin hänen lehtensä lakkautettiin ja Arvidson joutui pakenemaan
Ruotsiin. Arvidsonin perustama Turun romantiikan nimellä tunnettu liike synnytti
kuitenkin innostuksen Suomen kielen ja perinteen tutkimukselle. Suomalaiskansallisten
ajatusten ympärille syntyivät keskustelupiiri Lauantaiseura ja Suomen kirjallisuuden
seura.
Turun yliopistossa Arvidsonin oppilaita olivat suuret suomalaisuusmiehet Elias Lönnrot, Sakari Topelius ja Johan Vilhelm Snellman, joista viimeksi mainittu ansaitsee arvonimen Suomen kansallinen herättäjä. Snellman opiskeli Saksassa Friedrich Hegelin oppilaana ja ihaili opettajaansa niin, että teki jopa väitöskirjansa hänen filosofiastaan. Hegeliläiselle ajattelulle oli ominaista kansallishengen käsite. Kansallishengellä Hegel tarkoitti jonkun tietyn ihmisjoukkoon yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yhteenkuuluvuudentunne syntyy, kun ihmisillä on yhteinen historia, perinteet, kulttuuri ja kieli. Kansallishengen korkeimpaan ilmentymänä piti olla kansallisvaltio.
Turun yliopistossa Arvidsonin oppilaita olivat suuret suomalaisuusmiehet Elias Lönnrot, Sakari Topelius ja Johan Vilhelm Snellman, joista viimeksi mainittu ansaitsee arvonimen Suomen kansallinen herättäjä. Snellman opiskeli Saksassa Friedrich Hegelin oppilaana ja ihaili opettajaansa niin, että teki jopa väitöskirjansa hänen filosofiastaan. Hegeliläiselle ajattelulle oli ominaista kansallishengen käsite. Kansallishengellä Hegel tarkoitti jonkun tietyn ihmisjoukkoon yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yhteenkuuluvuudentunne syntyy, kun ihmisillä on yhteinen historia, perinteet, kulttuuri ja kieli. Kansallishengen korkeimpaan ilmentymänä piti olla kansallisvaltio.
Snellmanin saavuttua takaisin
Suomeen täällä elettiin ns. byrokratian kautta 1825-1863. Emämaa Venäjä oli
tuolloin Euroopan taantumuksellinen valtio. Kaikki uudet uudenajan virtaukset,
nationalismi mukaanlukien, koettiin vahingollisia. Matkustusta ulkomaille rajoitettiin,
Helsinkiin siirtyneen yliopiston itsehallintoa rajoitettiin ja vielä niinkin
myöhään kuin 1855 Suomessa toteutettiin sensuuriasetus, jonka mukaan suomen
kielellä sai julkaista vain taloudellista ja uskonnollista kirjallisuutta.
Snellman ajettiin paitsioon syrjäiseen Savoon Kuopioon, jossa hän julkaisi
suomenkielistä Maamiehen ystävä- lehteä ja ruotsinkielistä Saima-lehteä
vaatien mm. suomenkielisen kansanopetuksen käynnistämistä.
Aleksanteri II valtaannousun
seurauksena 1855 Suomelle koittivat kuitenkin vapaamman ajat. 1863 kutsuttiin
lopultakin säätyvaltiopäivät koolle. Käynnistyi ajanjakso 1863-1899, joka tunnetaan
perustuslaillisena kautena, ajanjaksona, jolloin Suomea hallittiin vallitsevien
perustuslakien mukaisesti. Perustuslaillisista kautta pidetään yhtenä Suomen
historian käännekohdissa. Säännöllinen valtiopäivätoiminta mahdollisti
runsaasti yhteiskunnallisia uudistuksia ja ennenkaikkea Suomi alkoi teollistua.
Myöhemmän itsenäistymisen
näkökulmasta nostaisin esiin kaksi lakia ylitse muiden: kieliasetus vuodelta
1863 ja kansakouluasetus vuodelta 1866. Snellmannin ajama kieliasetus synnytti
Suomessa ns. Fennomaanisen,suomalaiskansallisen liikkeen, jonka tavoitteena oli
suomen kielen nostaminen sivistys- ja virkakieleksi ruotsin kielen rinnalle. Kansakouluasetuksen
tavoitteena puolestaan oli suomenkielisen sivistyneistön synnyttäminen niin,
että se enemmistönä ottaisi sille kuuluvan paikkansa johtotehtävissä niin
yhteiskunta-, kuin talouselämänkin aloilla. Luonnollisesti suunnitelma
edellytti myös suomenkielisten oppikoulujen perustamista. ruotsinkieliset
svekomaanit vastustivat suunnitelmaa kiivaasti, ja näin syntyi ns. kielitaistelu.
1860-luvun lopulta lähtien
käynnistynyt teollistuminen synnytti kansalaisyhteiskunnan. Suomeen syntyi
uusien aatevirtauksien seurauksena maamiesseuroja, vapaapalokuntia, voimistelu -ja
urheiluseuroja, osuuskunta, raittiusseuroja, työväenyhdistyksiä jne. Fennomaanisen
liikkeen ajamana kaikilla edellä mainituilla oli varsinaisen ideologisen päätehtävänsä
lisäksi tavoitteena myös kansan sivistäminen ja isänmaallisen hengen nostattaminen.
Järjestettiin historiallisia esitelmiä, näytelmiä, runonlausuntaa, torvisoittoa
jne. Sivistys koettiin keinoksi rakentaa kansallista identiteettiä ja
yhtenäisyyttä.
1880- luvun lopulta lähtien sai
Venäjällä jalansijaa kiihkokansallinen panslavistinen liike. Venäjä koki runsaasti
ulkopoliittisia vaikeuksia, jolloin vaadittiin kansallista yhtenäisyyttä, jotta oltaisiin riittävän vahvoja
taisteluissa vihollisia vastaan. Kansallisen yhtenäisyyden nimissä nähtiin välttämättömäksi
Suomen autonomian tuhoaminen. Ensimmäinen
varsinainen sortotoimi oli vuonna 1890 annettu ns. postimanifesti, jossa Suomen postilaitos yhdistettiin
Venäjän postilaitokseen. Toimenpiteellä ei Venäjän näkökulmasta saavutettu juuri mitään. Päinvastoin suomalaisten
vastarinta tiivistyi: Kansakoulujen rakentamista lisättiin, kansanopistoihin opiskelemaan
ilmoittautui ennätysmäärä innokkaita opiskelijoita. Kun vastustaja oli
sotilaallisesti ylivoimainen, luotettiin sivistyksen voimaan.
Ensimmäinen sortokausi päättyi
venäjän tappioon sodassa Japanille 1905. Venäjän väliaikaista heikkoutta
hyväksikäyttäen onnistuttiin autonomian kumoamiseksi laaditut lait kumoamaan. Lisäksi saatiin kaivattu eduskuntauudistus. Ensimmäisenä Euroopassa, toisena
maailmassa, myös naiset saivat äänioikeuden. Tsaari Nikolai II onnistui
kuitenkin, panslavistien häntä tutkiessa, palauttamaan valtansa vuoteen 1908
mennessä. Tämä tarkoitti uuden ns. Toisen sortokauden käynnistymistä. Vuonna
1914 laadittiin Venäjällä salainen yhtenäistämisohjelma Suomen täydelliseksi venäläistämiseksi.
Vain ensimmäisen maailmansodan syntyminen pelasti Suomen.
Kun venäläistämisohjelma vuosi
julki, ns. aktivistinen liike Suomen aseellisesta irrottamisesta Venäjästä sai lisää kannatusta.
Tämä synnytti jääkäriliikkeen. Nuorten ylioppilaspoikien käynnistämään
jääkäriliikkeen onnistumisen mahdollisuudet perustuivat tuolloin jopa hyvin
epätodennäköiseen visioon Venäjän täydellisestä tappiosta maailmansodassa.
Venäjän tulisi olla niin heikko, ettei se kykenisi pitämään Suomea hallussaan,
ja 2000 miehen armeijalla Suomi voitaisiin vapauttaa.
Mielestäni Suomi onnistui toteuttamaan itsenäisyytensä1917 kahdesta syystä. Ensiksi Suomella kävi uskomaton tuuri: se mistä jääkäriliikkeen aktivistit haaveilevat, toteutui. Venäjän epäonnistuneiden sotaponnistelujen seurauksena keisari Nikolai II syöstiin vallasta. Tällöin, kuin luonnostaan, nousi kysymys: kuka nyt käyttäisi korkeinta valtaa, kun tsaaria ei ollut? Vastaus oli helppo. Mitä, jos itse käyttäisimme sitä ylintä valtaa, siis itsenäistyisimme? Toiseksi suomalaiset olivat valmistautuneet henkisesti ottamaan vallan omiin käsiinsä. Fennomaanisen liikkeen toiminnan seurauksena oli syntynyt vapaaehtoisuuteen perustuva kansalaisyhteiskunta. Oltiin opittu toimimaan yhdessä ja ennen kaikkea kuntien itsehallinnon toteuttamisen 1865 ja eduskuntauudistuksen seurauksena meille oli selvinnyt, mitä on äänestäminen ja demokratia.
Mielestäni Suomi onnistui toteuttamaan itsenäisyytensä1917 kahdesta syystä. Ensiksi Suomella kävi uskomaton tuuri: se mistä jääkäriliikkeen aktivistit haaveilevat, toteutui. Venäjän epäonnistuneiden sotaponnistelujen seurauksena keisari Nikolai II syöstiin vallasta. Tällöin, kuin luonnostaan, nousi kysymys: kuka nyt käyttäisi korkeinta valtaa, kun tsaaria ei ollut? Vastaus oli helppo. Mitä, jos itse käyttäisimme sitä ylintä valtaa, siis itsenäistyisimme? Toiseksi suomalaiset olivat valmistautuneet henkisesti ottamaan vallan omiin käsiinsä. Fennomaanisen liikkeen toiminnan seurauksena oli syntynyt vapaaehtoisuuteen perustuva kansalaisyhteiskunta. Oltiin opittu toimimaan yhdessä ja ennen kaikkea kuntien itsehallinnon toteuttamisen 1865 ja eduskuntauudistuksen seurauksena meille oli selvinnyt, mitä on äänestäminen ja demokratia.
Jos Suomen asemaa vertaa
esimerkiksi toisen maailmansodan seurauksena syntyneisiin itsenäisiin Afrikan
valtioihin, Suomi oli loistavassa asemassa ottamaan itse vastuun omista asioistaan.
Afrikassa, siirtomaavallan seurauksena,
isännät olivat hoitaneet koulutuksen, hallinnon, oikeidenkäytön,
infrastruktuurin rakentamisen jne. Kun sitten itsenäisyys koitti, ei oltu
siihen valmiita. Tästä kaikesta on ollut seurauksena heimosotia, sotilasvallankaappauksia,
diktatuureja, nälkää ja kärsimystä.
Mitä ajatuksia ja opetuksia tästä
kaikesta on otettavissa nykypäivään? Esiin nousee kaksi tämän päivän
keskustelun aihetta: pakkoruotsi ja Pisa -tutkimukset. Käykö maamme toinen merkittävä
kansanosa, ruotsinkieliset, samankaltaista taistelua oman äidinkielessä käyttämisen
puolesta, kuin suomenkieliset 150 vuotta sitten, ja pitäisikö heikentyneestä Pisa-tutkimuksen
tuloksista olla huolissaan?!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti