Sivut

perjantai 19. joulukuuta 2014

Kritiken om Sylvi



Sylvi är ett skådespel som jag såg för två veckor sedan på Savonlinnas teater. Jag hade hört mycket om Sylvi så jag måste se det. Minna Canth har skrivit Sylvi i slutet av 1800-talet och Mikko Roiha har regisserat det 2014. Sylvi hade premiär i Berlin den 17 juni.
Sylvi är en ung kvinna som blir kär i sin vän från barndomen. Tyvärr är hon gift med Aksel Vahl. Sylvi dödar sin make och hamnar i fängelse.
Det finns fem skådespelare i pjäsen och de talar både finska och svenska. Till en början tyckte jag att det var lite konstigt. Men när jag vande mig vid det, kändes det helt naturligt! Jag tycker att skådespelet var jättedramatiskt. Musiken var god och lite skrämmande också. Jag gillade huvudpersonen Sylvi mycket, hon visste precis vad hon gjorde. Jag tyckte mycket om Sylvi men jag insåg inte allt. Slutet var ovanligt. Ändå var Sylvi strålande och värt att se.

Sylvi on mielestäni näkemisen arvoinen näytelmä ja herättää varmasti monenlaisia ajatuksia. Mielestäni oli kiinnostavaa kokea näytelmä kaksikielisenä. Suosittelen Sylviä lämpimästi koulumme opiskelijoille!

Kuvassa Pia Andersson (vas.), Lina Ekblad ja Mervi Koskinen.
Kuva Ilkka Saastamoinen.

Det finns ännu två föreställningen på Savonlinnas teater, den 9 och 10 januari 2015. 


Teksti: Satu Innanen



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti