Sivut

maanantai 22. toukokuuta 2017

Matkakertomus erityislukiohakemusten viemisestä Helsinkiin

Keskiviikkona klo 3.45 iso osa Lyseon opiskelijoista oli vielä syvässä unessa sisäistämässä kaikkea koulussa oppimaansa, mutta opettajakunnastamme Pia, Ismo, Hannu ja Sara alkoivat jo heräillä uuteen päivään. Tämä nelikko oli suuntaamassa heti aamusta Helsinkiin viemään Savonlinnan Taidelukion ja Lyseon lukion erityistehtävähakemuksia OKM:n kirjaamoon. Pääsette siis seuraamaan ainutlaatuista matkakertomusta siitä, miten tämä Helsingin reissu Lyseon hallinnolta ja Hannulta sujui - tervetuloa mukaan!

Menomatka meni hieman unisissa tunnelmissa kunnes pysähdyimme Vierumäen Matkakeitaalle aamupalalle klo 7.05. Matkalla vs. sivistystoimenjohtaja Tuija soitti, että unohtuikohan teiltä jotain. Hakemukset oli mukana (kiitos Ismon), mutta viimeiset saatekirjeet olivat vielä sähköpostissa. Matkakeitaan ystävällinen henkilökunta lupasi auttaa meitä ja tulostaa saatteet mukaamme. Hannu yritti kovasti päästä takahuoneeseen itse tulostamaan saatteet, mutta muu seurue ei ihmetellyt yhtään miksi Hannua ei sinne päästetty.
Valoisa tulevaisuus häikäisee rehtori Ismoa ja Hannu kahden sormen taktiikalla kirjoittamassa sähköpostia.
Mahat täynnä matka jatkui Helsinkiin ja eduskuntatalon Pikkuparlamenttiin. Saimme auton parkkiin Kampin parkkipaikalle ja parkkihallissa alkoi Ismon ja Hannun vaatteiden vaihto.

Pia opon työn ytimessä. Huomaa Hannun asuun sopivat kengät.

Päästyämme ulos Kampin parkkipaikalta aloimme miettiä, että missähän se Pikkuparlamentti oikein on. Selailimme karttapalveluja, jos ne osaisivat opastaa meidät perille. 5 minuutin kuluttua selvisi, että seisoimme Pikkuparlamentin edessä. Aloittelijoiden tuuria oli siis matkassa.

Pikkuparlamenttiin saavuttuamme meitä oli vastassa tuima henkivartija, joka kylläkin osoittautui Hannuksi. Pääsimme turvatarkastusten läpi ja siellä meitä oli vastassa Savonlinnan omat kansanedustajat Kaj Turunen ja Hanna Kosonen.

Hannu MIB Soini.

Hannan ja Kajn kanssa teimme näyttävän sisääntulon Pikkuparlamentin kahvioon, jossa meidän kanssamme kahvittelivat mm. Alexander Stubb, Sinuhe Wallinheimo, Eero Heinäluoma ja Antero Vartia. Kahvin lomassa kerroimme Hannalle ja Kajlle, miten hyvät hakemukset olemme tehneet ja mitkä ovat meidän vahvuuksiamme erityislukioina.

Iloisia ilmeitä Pikkuparlamentin kahviossa.
Pikkuparlamentin jälkeen Hanna esitteli meille eri valiokuntien huoneita ja erityisesti meitä kiehtoi huone, jossa oli omat paikat asiantuntijoille.

Lapsi on terve, kun se leikkii.

Kansanedustajien tapaamisen jälkeen meillä oli hyvä fiilis ja mietimme, että mitähän kivaa tekisimme seuraavaksi. Tässä vaiheessa joku muisti, että ainiin ne hakemuksetkin pitäis viedä perille ja suuntasimme kohti Kirjaamoa.

Virallinen yhteiskuva presidentinlinnan vartijoiden kanssa.

Helsingin Tuomiokirkko ja iloiset turistit.

Kirjaamossa meitä oli vastassa mukava virkailija, joka tarjosi karkkia ja lupasi kertoa, miten asiantunteva porukka hakemukset toi käsiteltäviksi. Uskomme, että tästä on meille iso apu kun lopullisia päätöksiä tehdään.

Ismon ilme kertoo kaiken.

Nyt kun päivän tärkein asia (yhteiskuva Helsingin tuomiokirkon edessä) oli hoidettu, suuntasimme lounaalle Ismon suosittelemaan Cafe Engeliin. Engelissä söimme lohikeittoa ja pinaatti-fetapiirasta raitiovaunujen tärisyttäessä rakennusta. Puheensorinan keskellä tunnelma oli vähintään yhtä hyvä kuin Lyseon ruokalassa.

Cafe Engelin ruuat.

Cafe Engelin jälkeen tiemme erosivat hetkeksi, kun Ismo ja Hannu suuntasivat Olympiakomiteaan ja Sara ja Pia Taloudelliseen tiedotustoimistoon. TATissa Sami Mäki ja Lauri Vaara esittelivät Saralle ja Pialle kansainvälisen liiketoiminnan opintoja, joihin myös Savonlinnan lyseon lukion opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua. Näihin opintoihin liittyen kannattaa olla kuulolla heti syksyllä! Olympiakomiteassa Hannu ja Ismo tapasivat valmennuspäällikkö Antti Paanasen. Tapaamisen lisäksi heille jäi aikaa myös poseerata olympiarenkaiden kanssa.

Antti Paananen, Ismo Falck ja Ismon laukku.

Kuva kertoo kaiken oleellisen.

Viimeisten tapaamisten jälkeen kohtasimme taas Kiasman edessä ja aloitimme matkan kohti Savonlinnaa. Matkalla pysähdyimme Lahteen ravintola Momentoon syömään Ismon suosituksesta (hyvä ruoka on ilmeisen tärkeää Ismolle). Paluumatka meni nopeasti Hannun esitellessä hänen omia lomakuviaan, joita oli ihan muutama eli yli 6300.

Kotiin palasimme klo 21.00 jälkeen ja vaikka päivä oli pitkä, se oli myös todella mukava. Toivottavasti reissun hyvä fiilis välittyy myös teille näiden kuvien ja tarinoiden kautta. Tästä reissusta erityistehtävän saaminen ei ainakaan jää kiinni.