Viime
viikolla järjestetyssä Knut Possen kirjailijaillassa avattiin kirjailijoiden
ajatusten lisäksi uusi novellikilpailu, jonka toivotaan saavuttavan entistäkin
enemmän suosiota. Kilpailu on yksinkertaisuudessaan hieno idea, se vain vaatii
itseni mielestä vielä jonkin verran hiomista.
Viime
vuoden voittajana, ja monesti muissakin kilpailuissa mukana olleena (ja kröh,
niitä myös voittaneena), voin kenties hieman kritisoida tuomarointipuolta ko.
kisassa. Novellikilpailu ei ole oikea
paikka diktaattorimaisille päätöksille, näin kärjistäen sanottuna, vaan
mielestäni jokaisessa kirjoituskilpailussa kuuluu olla ainakin kaksi
puolueetonta, eri-ikäistä tuomaria, mielellään toki kolmekin. Tämä takaa
kaikille teksteille tasa-arvoisen kohtelun ja antaa myös tuomareille uusi
näkökulmia.
Samoin
pitäisi huomioida kilpailuun osallistuvien tekstien teemat: Nuorten
kirjoituskilpailussa ne ovat usein nuorten maailmaan, kasvamiseen ja
kehitykseen liittyviä, eikä – anteeksi kärkäs kommenttini – atsteekkien elämään
erikoistunut herrasmies ole ehkä sopivin vaihtoehto tuomariksi.
Kunnioitan
toki Jorma Kaimion elämäntyötä, hän
on toiminut kustantamoissa johtohommissa monta kymmentä vuotta ja tietää kyllä,
mikä on hyvä teksti.
Mutta
tietääkö hän, millaista on elää 2000-luvun nuorena?
Tavatessani
hänet viime kesänä hänellä oli joitain hyvin kärkkäitä kommentteja liittyen
nuorten kirjoittamiin novelleihin, ja näihin kaikkiin kommentteihin en voinut
valitettavasti yhtyä. Minusta hänellä oli liian yksipuolinen näkemys siitä,
minkälainen on hyvä (nuorten)novelli.
Nuortenkirjallisuus
on hypännyt ihan tässä viimeisen kymmenen vuoden aikana niin valtavan loikan –
scifi ja fantasia ovat jyllänneet markkinat, kun taas nuorisorealismi on saanut
hieman väistyä – että en itsekään oikein ole perillä uutuuksien mittavasta
kirjosta. Oman ”kasvatukseni” olen saanut 90-luvun nuortenkirjoista, joissa
ryypättiin, pantiin ja riehuttiin hieman erilaisella sävyllä kuin nykyajan
kirjallisuudessa. Voiko Kaimio olla perillä nuortenkirjallisuuden nykytilasta,
jos kerran minäkään en ole?
Kaimion
tietotaito on huipussaan, ja minun kohdallani tämä oli vain hyvä asia, mutta
hänellä tuntuu olevan jopa ”liian” paljon ammattitaitoa mitä tulee
kirjoittamiseen. Kuusitoistavuotias nuori lukiolainen on herkkä ja
itsetunnoltaan vielä hauras kokonaisuus, joten liian syvällisen analyysin
tekeminen novellista voi olla aikamoinen shokki. Toki on hyvä, että nuori korjausehdotuksia novelliinsa, jotta hän pystyy jatkamaan tästä eteenpäin. Mutta onko lukiolaisten kirjoituskilpailu oikea paikka syväanalyysin tekemiseen?
Mielestäni
Knut Possen kirjoituskilpailu on oiva, helppo ja varsin kiva idea, se vain
ontuu vielä hieman. Tsemppiä jatkoon!
Kirjoittaja on kokenut
kirjoituskilpailuihin osallistuja ja pitkäaikainen harrastelijakirjoittaja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti